Laatste alarmering:
Datum vandaag Tijd 19:42:23 Wolweg Stroe 101400 Prio Hoog Eenheid | Ambulance 07-107

Ambulance 07-107

maandag 17 december 2018

MAANDAG 19|11

CDA stelt vragen over doorrijhoogte van het viaduct op de Kallenbroekerweg

Wat de fractie van het CDA opvalt is dat hier wel vaker een vrachtauto is klemgereden ondanks dat er een waarschuwingsbord is geplaatst

BARNEVELD - Afgelopen vrijdag 11 november 2018 is een vrachtwagen met varkens klem komen te zitten onder het viaduct aan de Kallenbroekerweg. De fractie van het CDA Barneveld heeft het college van B&W vragen gesteld over (de doorrijhoogte van) het viaduct bij de Kallenbroekerweg.

 

Wat de fractie van het CDA opvalt is dat hier wel vaker (onlangs nog op 31 augustus jl.) een vrachtauto is klemgereden ondanks dat er een waarschuwingsbord is geplaatst. Dit waarschuwingsbord staat echter in de berm en bovendien tientallen meters van het viaduct vandaan. Het is dan ook zeer goed mogelijk dat de bebording door vrachtwagenchauffeurs over het hoofd wordt gezien. Wat bij dergelijke viaducten nog wel eens gebeurt is dat een waarschuwingsbord boven het viaduct wordt geplaatst, waardoor het bord precies in het gezichtsveld van de chauffeurs komt. 

 

Aangezien de fractie van het CDA verkeersveiligheid heel belangrijk vindt, en de waarschuwingsborden bij het A-30 viaduct aan de Kallenbroekerweg beter zichtbaar gemaakt kunnen worden, stelt de fractie van het CDA op grond van artikel 42 van de Organisatieverordening van de gemeenteraad de volgende vragen: 

 

  • Deelt u de mening van de fractie van het CDA dat het waarschuwingsbord bij het A-30 viaduct aan de Kallenbroekerweg niet goed zichtbaar is?
  • Bent u het met de fractie van het CDA eens dat de waarschuwingsborden die op redelijke afstand van het viaduct staan door verkeersdeelnemers over het hoofd kan worden gezien?
  • Bent u bereid om de waarschuwingsborden op het A-30 viaduct te plaatsen, zodat de waarschuwingsborden voor verkeersdeelnemers beter zichtbaar zijn?
  • Bent u het met de fractie van het CDA eens dat met het plaatsen van een waarschuwingsbord op het viaduct de verkeersveiligheid toeneemt?
  • Zijn er bij u meer viaducten binnen de gemeente bekend waar het waarschuwingsbord slecht zichtbaar is?
  • Ziet u nog andere mogelijkheden die een bijdrage kunnen leveren aan het vergroten van de verkeersveiligheid bij viaducten binnen de gemeente? Zo ja, bent u dan voornemens deze mogelijkheden aldaar toe te passen? 

 

Zie ook:

Foto's
1/1
Reacties
J. zegt: spacer
Tja, zo kun je overal en altijd wel aan de gang blijven!

Een vrachtwagen ZIET dat hij onder een viaduct door moet, hij WEET dat er dan vooraf een bord staat met de hoogte van het viaduct, en dat hij daarnaar moet kijken. Hij WEET hoe hoog zijn eigen vrachtwagen is, dan is de uitkomst van het rekensommetje aan de vrachtwagenchauffeur...

En die mag dan alle schade vergoeden, misschien helpt dat?!
20-11-18 12:43
Score: 3
Bastiaan zegt: spacer
Vroeger hingen er kleine verticale rood-wit gestreepte paaltjes enkele meters vóór het viaduct om kenbaar te maken wat de hoogte is.
Deze zijn op een gegeven moment verwijderd nadat er meerdere malen vrachtwagens klem zaten onder het viaduct.
Het is de vraag of bebording óp het viaduct zin heeft, als men de vroegere paaltjes ook al over het hoofd zag.
Uitdiepen is géén optie. Men wil immers dit gedeelte van de Kallenbroekerweg behoeden voor (zwaar) vrachtverkeer.

De snelheid die op dit gedeelte gereden wordt (vanaf Schoutenstraat tot viaduct) lijkt mij een belangrijkere kwestie dan een chauffeur die simpelweg niet oplet en niet weet of kan inschatten hoe hoog zijn of haar combinatie is.
21-11-18 06:35
Score: 1
Geef reactie
Naam
E-mail
YouTube URL
Reactie